
NAWIGATOR
Repozytorium narzędzi do diagnozy, planowania i ewaluacji projektów społecznych
Generator szybkich pomysłów
Opis programu Lokalne Media
Lokalne Media to program, który odpowiada na problem niskiego poziomu debaty publicznej w małych miejscowościach. Jego rolą jest wsparcie osób, które chcą tworzyć lokalne media (lub już je tworzą, a chcą robić to lepiej), poprzez podnoszenie ich kompetencji, dostarczanie potrzebnego sprzętu oraz finansowanie działań skierowanych do społeczności lokalnych mających na celu pobudzenie i animowanie debaty lokalnej (konkurs „małych grantów”). Raz do roku osoby uczestniczące w programie spotykają się na konferencji, gdzie mają okazję poznać innych lokalnych dziennikarzy, publicystów, aktywistów, wymienić się doświadczeniami, a także poznać najciekawsze inicjatywy prezentowane w trakcie konferencyjnych sesji.
Generator szybkich pomysłów dla programu Lokalne Media
Co z tego wynika?
Na podstawie ćwiczenia pierwotny pomysł na program został zmodyfikowany. Twórcy programu przyjrzeli się nowym pomysłom wygenerowanym dzięki naginaniu zasad obowiązujących w pierwotnym wariancie programu. Nie wszystkie z nowych pomysłów były dobre, żaden nie nadawał się do wykorzystania go w pełni. Jednak każde z podejść pozwoliło spojrzeć na program lokalne media z nieco innej perspektywy.
- Odwrócenie: dzięki odwróceniu zrozumiano, że kilka warsztatów to za mało aby przygotować w pełni profesjonalnych dziennikarzy.
- Odejmowanie: odejmowanie uświadomiło, że wsparcie w formie przekazania sprzętu jest istotne, ale nie aż tak ważne, jak pierwotnie zakładano. W dużej mierze program mógłby działać bez tej formy wsparcia (z perspektywy małych loklanych redakcji smartfony nowej generacji są wystarczająco dobrym narzędziem do robienia zdjęć czy nagrań audio/wideo - bardziej profesjonalny sprzęt nie zawsze będzie potrzebny).
- Dodawanie: dzięki dodawaniu pojawił się nowy, wartościowy pomysł aby pierwotną ofertę uzupełnić o mentoring prowadzony przez profesjonalnych dziennikarzy.
- Przeszczepianie: w wyniku przeszczepiania powstał nowy pomysł, aby media lokalne były prowadzone przez "zwykłych" mieszkańców, a nie dziennikarzy. Ten pomysł nie spodobał się jednak, ponieważ profesjonalne dzienikarstwa powinno odróżniać sie etyką oraz jakością od dziennikarstwa amatorskiego. Pomogło to jednak dostrzec znaczenie takich działań, które pomogą podkreślić te różnice (np. zajęcia z etyki dziennikarskiej czy atrakcyjnego przedstawiania tematów mniej popularnych, ale ważnych z perspektywy loklanej społeczności.
- Różnicowanie: dzięki różnicowaniu udało się dostrzec, że oferta dla już istniejących i nowopowstałych mediów nie powinna być jednakowa, ponieważ doświadczeni dziennikarze lokalni mają inne potrzeby niż osoby zaczynające.
- Wyolbrzymianie: przy okazji wyolbrzymiania uświadomiono sobie, że warto rozważyć rozbudowanie oferty o bardziej profesjonalną ścieżkę. Wysłanie na studia wszystkich uczestników programu jest nierealistyczne, ale można ufundować stypendium, które przyjanjniej części lokalnych dziennikarzy pozwoli rozwinąć się w większym stopniu niż poprzez udział w kilku szkoleniach.